Tekenen. Dat is voor kinderen. Volwassenen illustreren hooguit. Die tekenen niet. Tenzij ze kunstenaar of architect zijn misschien. In een zakelijke, professionele omgeving kun je echt niet tekenen. Niet als je serieus genomen wilt worden.
Herkenbaar? Jij denkt dit misschien niet, maar de mensen om je heen wel. En als je al vindt dat tekenen eventueel wel zou kunnen in een zakelijke omgeving, dan alleen als iemand het echt kan. En jij kan niet tekenen. Dat weet je zeker.
Beide zijn onwaar. Tekenen in zakelijke omgevingen is juist heel waardevol. En jij kan ook tekenen.
Vijf voordelen van zakelijk tekenen
Een tekening is leuker dan tekst. Ik ken maar weinig mensen die een lap tekst of dik dossier met plezier lezen. Als die tekst is vertaald naar een duidelijk beeld, is de eerste kennismaking met de ideeën in de tekst positiever. Dat is sowieso een goed startpunt als je iets nieuws wilt introduceren.
Beeld prikkelt de nieuwsgierigheid. Vaak zeggen mensen tegen mij dat een tekening die ik heb gemaakt uitnodigt om de inhoud te bekijken. Het is daarmee vaak een startpunt van een gesprek over de inhoud. En een gesprek is een startpunt van connectie én betrokkenheid.
Het blijft beter hangen. Uit onderzoek (o.a. Nelson et al., 1976) is gebleken dat mensen slechts 10% van mondelinge informatie onthouden en bij het gebruik van beeld was dit 65%.
Een tekening creëert beter begrip. In één oogopslag maak je verbanden inzichtelijk. Belangrijk is dan wel dat de tekening kernachtig is. De boodschap is duidelijk verbeeld, met weinig extra informatie. Dus een simpele tekening creëert sneller begrip dan een ingewikkelde datavisualisatie.
Beelden verwerken we efficiënter. Het kost minder energie en tijd om beeld te begrijpen. Ongeacht ons voorkeurszintuig is ons visuele geheugen dominant over ons tekstuele geheugen. Dat betekent dat we tekst zien als kleine vormpjes die we samensmelten tot tekst waaraan we betekenis geven. Een tekening bestaat uit veel minder plaatjes en kan daardoor sneller worden verwerkt. En van efficiëntie worden mensen vaak blij in werkomgevingen.
Ok, beeld is dus koning in de communicatie. Maar waarom dan tekenen?
Om aandacht te krijgen en vast te houden wil je direct je belangrijkste boodschap overbrengen. Tekenen helpt je om je kernboodschap scherp te krijgen. Je kunt namelijk pas iets tekenen als je volledig scherp hebt wat je wilt zeggen. Dus ook als je uiteindelijk iemand inhuurt om een tekening te maken, teken het eerst zelf. En zoals ik al schreef, dan kan jij. Echt. In een volgend blog ga ik je daarbij helpen.
Ik wens je veel creativiteit en teken fun toe. Wil je op de hoogte blijven van mijn tips? Schrijf je dan in voor mijn blogs. Dan kun je ook reacties achterlaten op de blogs. Zo kan ik je dan weer helpen bij je vragen rondom creativiteit, speelsheid en tekenen op de werkvloer.
Liefs,
Harriët
Vond je dit een waardevol artikel? Ik zou het geweldig vinden als je het wilt delen met je connecties! Laten we creativiteit stimuleren. Dat kunnen we wel gebruiken!
Comments